Uporabniki, ki imajo privilegiran dostop do sistemov in omrežij organizacije, predstavljajo posebno vrsto grožnje, saj se zunanji napadalci pogosto lotevajo zlorabe oziroma kraje privilegiranih računov z uporabo spletnega ribarjenja (phising) in socialnega inženiringa. S pridobitvijo nadzora nad temi poverilnicami se lahko nato prosto gibljejo znotraj omrežja. Lahko pa se tudi zgodi, da posamezniki sami zlorabljajo lastne privilegirane račune. Taki tipi napada pa imajo najdaljši čas odkrivanja.
Kaj je privilegiran dostop?
Privilegiran dostop je višja stopnja dostopa do informacijske tehnologije, ki se dodeli določenim uporabnikom. To so na primer IT strokovnjaki, ki opravljajo skrbniške naloge, ali uporabnikom, ki se ukvarjajo z občutljivimi podatki. Privilegirane račune lahko uporabljajo tudi službe, ki potrebujejo dostop do občutljivih sistemov ali podatkov, kot so na primer podatki o strankah shranjeni v različnih bazah.
Privilegirani uporabniški računi imajo torej več dovoljenj za dostop do sistemov, storitev, končnih točk in podatkov kot običajni uporabniški računi. Zakaj privilegirani računi zahtevajo posebno zaščito? V osnovi obstajajo trije glavni razlogi za upravljanje privilegiranih dostopov:
PAM – privileged access management, oziroma upravljanje privilegiranih dostopov, je celovita varnostna strategija za upravljanje računov z višjimi dovoljenji do kritičnih korporativnih virov in nadzorovanje le-teh. Kaj pridobimo s tako rešitvijo:
Večkrat nagrajena, robustna rešitev za upravljanje privilegiranih dostopov, ki je podprta in kompatibilna za delo z drugimi sistemi in hkrati enostavna za namestitev. Sestavljajo jo trije deli: Access Manager, Session Manager in Password Manager, ki pa delujejo iz enotne točke dostopa.
Upravitelj dostopa – Access Manager Varnostnim skupinam omogoča enostavno preslikavo dodeljevanja vlog in dostopa uporabnikom, hkrati pa lahko v realnem času spremlja dogajanje v omrežju. Ponuja orodja potrebna za zagotavljanje dostopa vsem uporabnikom (notranjim, zunanjim in tretjim osebam) ter učinkovito sledenje operacijam in revizijo, ki ustvarjajo nespremenljivo sled vseh sej in ustvarjajo dnevnik z metapodatki.
Upravitelj sej – Session Manager Spremlja vsa dejanja med uporabniško sejo za nadaljnji pregled in spremljanje v realnem času. Integrira se lahko v druga varnostna orodja, kot so SIEM, SOAR in IDS, z namenom prepoznavanja in ustavitvijo morebitnih napadov takoj, ko se pojavijo.
Upravitelj gesel – Password Manager Varno shranjuje in šifrira gesla, hkrati pa pomaga pri uveljavljanju politik gesel, ki pripomorejo k izboljšanju dobre varnostne prakse v organizacijah. Vsi SSH ključi za gesla so zaščiteni v lokalnem trezorju ali pa jih je mogoče brez težav pridobiti iz drugih trezorjev. Uporaba naprednih orodij za upravljanje gesel znatno zmanjša izpostavljenost tveganj v organizacijah.
Rešitev Wallix Bastion je na voljo lokalno in v oblaku, zaradi česar je zelo prilagodljiv glede na potrebe organizacije. Ponuja varen oddaljen dostop preko kateregakoli brskalnika, oddaljene seje pa imajo enako raven nadzora kot interne seje. To skrbnikom omogoča, da od kjerkoli nadzirajo dostop do pravic in aktivnosti sej.
Več informacij o Wallix Bastion tukaj.
Kontakt: Bojan Lepenik, bojan.lepenik@lancom.si
Ena od najpomembnejših komponent, ki omogoča uspeh v današnjem digitalnem okolju, so ustrezne tehnološke rešitve za razvoj in vzdrževanje aplikacij. Z naraščajočo zahtevo po agilnosti, skalabilnosti in varnosti je izbira prave tehnološke platforme ključnega pomena za uspeh vsakega podjetja. 1. DevOps DevOps ni zgolj orodje, temveč gre za pristop k razvoju in upravljanju programske opreme, ki združuje razvoj (Dev) in operacije (Ops). Ta pristop temelji na tesnem sodelovanju med razvijalci programske opreme, sistemskimi administratorji in drugimi strokovnjaki za informacijsko tehnologijo. Eno najbolj uporabnih orodij za DevOps je vsekakor Azure DevOps. To je integriran nabor orodij, ki omogoča agilno načrtovanje, sledenje, sodelovanje in dostavo programske opreme. Ponuja številne prednosti za razvijalce in ekipe razvojnega inženiringa, vključno z:  Azure DevOps je integriran nabor orodij, ki omogoča agilno načrtovanje, sledenje, sodelovanje in dostavo programske opreme. Ponuja številne prednosti za razvijalce in ekipe razvojnega inženiringa, vključno z: - Celovita integracija: Azure DevOps zagotavlja celovit nabor orodij, vključno s sledenjem zahtevkov (Azure Boards), upravljanjem kode (Azure Repos), avtomatiziranimi preizkusi (Azure Pipelines), upravljanjem paketov (Azure Artifacts) in spremljanjem delovnih obremenitev (Azure Test Plans). To omogoča, da so vsi koraki razvojnega procesa integrirani in dostopni na enem mestu. - Agilno načrtovanje: Azure Boards omogoča agilno načrtovanje in sledenje projektom s pomočjo funkcij, kot so sledenje nalogam, sprintom, grafikoni, poročila in več. To omogoča, da ekipe učinkovito upravljajo svoje projekte in sledijo napredku v realnem času. - Avtomatizacija dostave: Azure Pipelines omogoča avtomatizirano dostavo programske opreme z uporabo konfiguracij gradnje in preizkusov. S pomočjo oblačne infrastrukture lahko enostavno nastavite in izvajate avtomatizirane preizkuse ter dostavite svoje aplikacije v različne okolje. - Skupinsko sodelovanje: Azure DevOps omogoča učinkovito sodelovanje med člani ekipe s funkcijami, kot so skupna raba kode, komentarji, pregledi kode, vprašanja in odgovori ter integracije s storitvami za sodelovanje, kot so Microsoft Teams in Slack. - Visoka razpoložljivost in varnost: Azure DevOps se izvaja v oblaku Microsoft Azure, ki zagotavlja visoko razpoložljivost, varnost in skladnost z regulativami. Podatki so varno shranjeni in varnostno kopirani v oblačni infrastrukturi. - Prilagodljivost in razširljivost: Azure DevOps je zasnovan tako, da je prilagodljiv in razširljiv glede na potrebe vašega projekta. Ponuja bogat ekosistem razširitev in integracij s tretjimi ponudniki, ki omogočajo prilagodljivo integracijo z drugimi orodji in storitvami. 2. Kontejnerizacija aplikacij Kontejnerizacija aplikacij je tehnologija, ki omogoča pakiranje aplikacijskih komponent in njihovih odvisnosti v ločene, izolirane okolje, imenovano kontejner. Vsak kontejner vsebuje vse, kar je potrebno za zagon aplikacije, vključno z aplikacijskim kodo, knjižnicami, okoljskimi spremenljivkami in drugimi odvisnostmi. Nekaj ključnih prednosti kontejnerizacije vključuje: - Enostavnejša prenosljivost: Kontejnerji omogočajo pakiranje aplikacij in njihovih odvisnosti v standardiziran format, ki ga je mogoče enostavno prenesti med različnimi okolji, kot so razvojno, testno in produkcijsko okolje. - Konsistentno delovanje: Ker so kontejnerji izolirani okolji, zagotavljajo konsistentno delovanje aplikacij ne glede na okolje, v katerem se izvajajo. To zmanjšuje težave zaradi razlik v konfiguraciji med različnimi okolji. - Hitrejši razvoj in dostava: Kontejnerji omogočajo hitrejše razvijanje in dostavo aplikacij z uporabo avtomatiziranih procesov za pakiranje, preizkušanje in dostavo. To omogoča hitrejše iteracije in izboljšano odzivnost na spremembe zahtev. - Boljša skalabilnost: Kontejnerji omogočajo enostavno skaliranje aplikacij tako navzgor kot navzdol, saj je mogoče z enim samim ukazom ali orodjem razmnoževati in odstranjevati kontejnerje glede na trenutne potrebe obremenitve. - Izolacija in varnost: Vsak kontejner je izoliran od drugih kontejnerjev in gostiteljskega sistema, kar zagotavlja večjo varnost in zanesljivost aplikacij. Poleg tega lahko uporabljate funkcije, kot je nadzor dostopa, za dodatno zaščito kontejneriziranih aplikacij. - Večja učinkovitost z viri: Kontejnerji delijo jedro operacijskega sistema z gostiteljem, kar omogoča bolj učinkovito rabo virov in zmanjšuje stroške infrastrukture. Kontejnerizacija je postala ključna tehnologija v sodobnem razvoju aplikacij, saj omogoča hitrejši, bolj zanesljiv in bolj prilagodljiv razvoj in dostavo aplikacij v različnih okoljih.  Kubernetes Kubernetes je odprtokodna platforma za upravljanje s kontejnerji, ki omogoča avtomatizirano razporejanje, skaliranje in upravljanje aplikacij. S tem omogoča hitrejši razvoj in učinkovitejše delovanje vaših aplikacij. Kontejnerje, ki sestavljajo aplikacijo, združuje v logične enote za enostavno upravljanje in odkrivanje. Štiri ključne lastnosti Kubernetesa: 1. Orkestracija kontejnerjev: Kubernetes avtomatizira in poenostavi upravljanje razporejanja, spremljanja in prilagajanja kontejnerjev, kar omogoča lažje upravljanje razporejanja aplikacij v oblaku. 2. Avto-scaling: S Kubernetesom lahko enostavno nastavite avtomatsko skaliranje vaših aplikacij glede na trenutno obremenitev, kar omogoča boljšo izrabo virov in boljšo odzivnost na naraščajoče ali padajoče zahteve. 3. Visoka razpoložljivost: Kubernetes zagotavlja visoko razpoložljivost vaših aplikacij z avtomatskim odkrivanjem in obnovitvijo napak ter samodejnim preseljevanjem storitev na druge gostitelje v primeru izpada ali težav z zmogljivostjo. 4. Enostavna uporaba in prilagodljivost: Kubernetes ponuja intuitivno uporabniško izkušnjo in omogoča enostavno upravljanje in prilagoditev vaših aplikacij ter njihovih okolij, kar omogoča hitro prilagajanje na spremembe v zahtevah ali okolju. 4 prednosti v primerjavi s podobnimi orodji za orkestracijo kontejnerjev: 1. Široka skupnost in podpora: Kubernetes ima ogromno in aktivno skupnost razvijalcev in uporabnikov, kar omogoča hitro odpravljanje napak, bogate vire znanja in razvoj novih funkcij. To vodi v stabilno in inovativno platformo za orkestracijo kontejnerjev. 2. Visoka prilagodljivost in razširljivost: Kubernetes je zasnovan tako, da omogoča visoko prilagodljivost in razširljivost, kar pomeni, da ga je mogoče uporabiti za različne aplikacije in okolja. Prav tako omogoča enostavno integracijo z drugimi orodji in storitvami, kar zagotavlja večjo prilagodljivost pri razvoju in upravljanju aplikacij. 3. Napredne funkcionalnosti za upravljanje: Kubernetes ponuja širok nabor naprednih funkcij za upravljanje, vključno z avtomatskim skaliranjem, samodejno obnavljanje, obvladovanjem storitvenih ravni (SLA), upravljanjem shrambe in mreženjem, ki omogočajo učinkovito upravljanje in vzdrževanje aplikacij v oblaku. 4. Standardiziran pristop k orkestraciji: Kubernetes sledi standardiziranemu pristopu k orkestraciji kontejnerjev, kar omogoča lažjo prenosljivost aplikacij med različnimi oblaki in infrastrukturnimi ponudniki ter večjo interoperabilnost z drugimi orodji in tehnologijami. To zagotavlja večjo prožnost in zmanjšuje tveganje za zaklep v eno samo tehnološko rešitev.
Ena od najpomembnejših komponent, ki omogoča uspeh v današnjem digitalnem okolju, so ustrezne tehnološke rešitve za razvoj in vzdrževanje aplikacij. Z naraščajočo zahtevo po agilnosti, skalabilnosti in varnosti je izbira prave tehnološke platforme ključnega pomena za uspeh vsakega podjetja. 1. DevOps DevOps ni zgolj orodje, temveč gre za pristop k razvoju in upravljanju programske opreme, ki združuje razvoj (Dev) in operacije (Ops). Ta pristop temelji na tesnem sodelovanju med razvijalci programske opreme, sistemskimi administratorji in drugimi strokovnjaki za informacijsko tehnologijo. Eno najbolj uporabnih orodij za DevOps je vsekakor Azure DevOps. To je integriran nabor orodij, ki omogoča agilno načrtovanje, sledenje, sodelovanje in dostavo programske opreme. Ponuja številne prednosti za razvijalce in ekipe razvojnega inženiringa, vključno z:  Azure DevOps je integriran nabor orodij, ki omogoča agilno načrtovanje, sledenje, sodelovanje in dostavo programske opreme. Ponuja številne prednosti za razvijalce in ekipe razvojnega inženiringa, vključno z: - Celovita integracija: Azure DevOps zagotavlja celovit nabor orodij, vključno s sledenjem zahtevkov (Azure Boards), upravljanjem kode (Azure Repos), avtomatiziranimi preizkusi (Azure Pipelines), upravljanjem paketov (Azure Artifacts) in spremljanjem delovnih obremenitev (Azure Test Plans). To omogoča, da so vsi koraki razvojnega procesa integrirani in dostopni na enem mestu. - Agilno načrtovanje: Azure Boards omogoča agilno načrtovanje in sledenje projektom s pomočjo funkcij, kot so sledenje nalogam, sprintom, grafikoni, poročila in več. To omogoča, da ekipe učinkovito upravljajo svoje projekte in sledijo napredku v realnem času. - Avtomatizacija dostave: Azure Pipelines omogoča avtomatizirano dostavo programske opreme z uporabo konfiguracij gradnje in preizkusov. S pomočjo oblačne infrastrukture lahko enostavno nastavite in izvajate avtomatizirane preizkuse ter dostavite svoje aplikacije v različne okolje. - Skupinsko sodelovanje: Azure DevOps omogoča učinkovito sodelovanje med člani ekipe s funkcijami, kot so skupna raba kode, komentarji, pregledi kode, vprašanja in odgovori ter integracije s storitvami za sodelovanje, kot so Microsoft Teams in Slack. - Visoka razpoložljivost in varnost: Azure DevOps se izvaja v oblaku Microsoft Azure, ki zagotavlja visoko razpoložljivost, varnost in skladnost z regulativami. Podatki so varno shranjeni in varnostno kopirani v oblačni infrastrukturi. - Prilagodljivost in razširljivost: Azure DevOps je zasnovan tako, da je prilagodljiv in razširljiv glede na potrebe vašega projekta. Ponuja bogat ekosistem razširitev in integracij s tretjimi ponudniki, ki omogočajo prilagodljivo integracijo z drugimi orodji in storitvami. 2. Kontejnerizacija aplikacij Kontejnerizacija aplikacij je tehnologija, ki omogoča pakiranje aplikacijskih komponent in njihovih odvisnosti v ločene, izolirane okolje, imenovano kontejner. Vsak kontejner vsebuje vse, kar je potrebno za zagon aplikacije, vključno z aplikacijskim kodo, knjižnicami, okoljskimi spremenljivkami in drugimi odvisnostmi. Nekaj ključnih prednosti kontejnerizacije vključuje: - Enostavnejša prenosljivost: Kontejnerji omogočajo pakiranje aplikacij in njihovih odvisnosti v standardiziran format, ki ga je mogoče enostavno prenesti med različnimi okolji, kot so razvojno, testno in produkcijsko okolje. - Konsistentno delovanje: Ker so kontejnerji izolirani okolji, zagotavljajo konsistentno delovanje aplikacij ne glede na okolje, v katerem se izvajajo. To zmanjšuje težave zaradi razlik v konfiguraciji med različnimi okolji. - Hitrejši razvoj in dostava: Kontejnerji omogočajo hitrejše razvijanje in dostavo aplikacij z uporabo avtomatiziranih procesov za pakiranje, preizkušanje in dostavo. To omogoča hitrejše iteracije in izboljšano odzivnost na spremembe zahtev. - Boljša skalabilnost: Kontejnerji omogočajo enostavno skaliranje aplikacij tako navzgor kot navzdol, saj je mogoče z enim samim ukazom ali orodjem razmnoževati in odstranjevati kontejnerje glede na trenutne potrebe obremenitve. - Izolacija in varnost: Vsak kontejner je izoliran od drugih kontejnerjev in gostiteljskega sistema, kar zagotavlja večjo varnost in zanesljivost aplikacij. Poleg tega lahko uporabljate funkcije, kot je nadzor dostopa, za dodatno zaščito kontejneriziranih aplikacij. - Večja učinkovitost z viri: Kontejnerji delijo jedro operacijskega sistema z gostiteljem, kar omogoča bolj učinkovito rabo virov in zmanjšuje stroške infrastrukture. Kontejnerizacija je postala ključna tehnologija v sodobnem razvoju aplikacij, saj omogoča hitrejši, bolj zanesljiv in bolj prilagodljiv razvoj in dostavo aplikacij v različnih okoljih.  Kubernetes Kubernetes je odprtokodna platforma za upravljanje s kontejnerji, ki omogoča avtomatizirano razporejanje, skaliranje in upravljanje aplikacij. S tem omogoča hitrejši razvoj in učinkovitejše delovanje vaših aplikacij. Kontejnerje, ki sestavljajo aplikacijo, združuje v logične enote za enostavno upravljanje in odkrivanje. Štiri ključne lastnosti Kubernetesa: 1. Orkestracija kontejnerjev: Kubernetes avtomatizira in poenostavi upravljanje razporejanja, spremljanja in prilagajanja kontejnerjev, kar omogoča lažje upravljanje razporejanja aplikacij v oblaku. 2. Avto-scaling: S Kubernetesom lahko enostavno nastavite avtomatsko skaliranje vaših aplikacij glede na trenutno obremenitev, kar omogoča boljšo izrabo virov in boljšo odzivnost na naraščajoče ali padajoče zahteve. 3. Visoka razpoložljivost: Kubernetes zagotavlja visoko razpoložljivost vaših aplikacij z avtomatskim odkrivanjem in obnovitvijo napak ter samodejnim preseljevanjem storitev na druge gostitelje v primeru izpada ali težav z zmogljivostjo. 4. Enostavna uporaba in prilagodljivost: Kubernetes ponuja intuitivno uporabniško izkušnjo in omogoča enostavno upravljanje in prilagoditev vaših aplikacij ter njihovih okolij, kar omogoča hitro prilagajanje na spremembe v zahtevah ali okolju. 4 prednosti v primerjavi s podobnimi orodji za orkestracijo kontejnerjev: 1. Široka skupnost in podpora: Kubernetes ima ogromno in aktivno skupnost razvijalcev in uporabnikov, kar omogoča hitro odpravljanje napak, bogate vire znanja in razvoj novih funkcij. To vodi v stabilno in inovativno platformo za orkestracijo kontejnerjev. 2. Visoka prilagodljivost in razširljivost: Kubernetes je zasnovan tako, da omogoča visoko prilagodljivost in razširljivost, kar pomeni, da ga je mogoče uporabiti za različne aplikacije in okolja. Prav tako omogoča enostavno integracijo z drugimi orodji in storitvami, kar zagotavlja večjo prilagodljivost pri razvoju in upravljanju aplikacij. 3. Napredne funkcionalnosti za upravljanje: Kubernetes ponuja širok nabor naprednih funkcij za upravljanje, vključno z avtomatskim skaliranjem, samodejno obnavljanje, obvladovanjem storitvenih ravni (SLA), upravljanjem shrambe in mreženjem, ki omogočajo učinkovito upravljanje in vzdrževanje aplikacij v oblaku. 4. Standardiziran pristop k orkestraciji: Kubernetes sledi standardiziranemu pristopu k orkestraciji kontejnerjev, kar omogoča lažjo prenosljivost aplikacij med različnimi oblaki in infrastrukturnimi ponudniki ter večjo interoperabilnost z drugimi orodji in tehnologijami. To zagotavlja večjo prožnost in zmanjšuje tveganje za zaklep v eno samo tehnološko rešitev.
Stroški, povezani s tiskanjem, v organizacijah v povprečju znašajo od 1 % do 3% prihodkov, po nekaterih ocenah celo do 5 %. Zakaj? - Obstoječe tiskalne naprave niso dobro izkoriščene. - Potrošni material (papir, črnila, tonerji) se uporabljajo nenadzorovano, stroški vzdrževanja in servisiranja pa so pretirano visoki. - Stroški potrošnega materiala ter vzdrževanja in servisiranja so še znatno višji, če so v organizaciji tiskalne naprave različnih blagovnih znamk. - Pri tiskanju je na prvih pogled vidnih le okrog 10 % stroškov (oprema, papir, potrošni material …), preostali stroški so manj vidni in transparentni (IT podpora, administracija, servisiranje, vzdrževanje…). JETINTELIGENCE Spoznajte izredno močno pametno tiskanje zahvaljujoč zasnovi sestave tonerskega prahu na način, da slednji omoogoča v povprečju prihranek pri energiji potrbni za tisk v obsegu 21%. Delci so manjši, topijo se pri nižji temperaturi in omogočajo boljši izpis.  Na kaj lahko računate, če uporabljate originalne HP tonerje? 
Stroški, povezani s tiskanjem, v organizacijah v povprečju znašajo od 1 % do 3% prihodkov, po nekaterih ocenah celo do 5 %. Zakaj? - Obstoječe tiskalne naprave niso dobro izkoriščene. - Potrošni material (papir, črnila, tonerji) se uporabljajo nenadzorovano, stroški vzdrževanja in servisiranja pa so pretirano visoki. - Stroški potrošnega materiala ter vzdrževanja in servisiranja so še znatno višji, če so v organizaciji tiskalne naprave različnih blagovnih znamk. - Pri tiskanju je na prvih pogled vidnih le okrog 10 % stroškov (oprema, papir, potrošni material …), preostali stroški so manj vidni in transparentni (IT podpora, administracija, servisiranje, vzdrževanje…). JETINTELIGENCE Spoznajte izredno močno pametno tiskanje zahvaljujoč zasnovi sestave tonerskega prahu na način, da slednji omoogoča v povprečju prihranek pri energiji potrbni za tisk v obsegu 21%. Delci so manjši, topijo se pri nižji temperaturi in omogočajo boljši izpis.  Na kaj lahko računate, če uporabljate originalne HP tonerje? 
Nekaj posebnega je v trenutku zmagoslavja. Veliko o tem vedo športniki. Dnevi, meseci in leta odrekanja, treniranja, samo za to, da lahko na velikem odru v nekaj sekundah, minutah ali urah pokažejo svoj najboljši obraz. Zmaga in poraz sta pogosto le malo oddaljena drug od drugega. Po skoraj devetih letih v podjetništvu ugotavljam, da je podobnosti s športom veliko. Vsak dan pridejo porazi in zmage. Namenoma poraze pišem spredaj, ker se veliko poslovnih priložnosti ne uresniči. Vsak dan pride kakšno razočaranje. Kot je v enem intervjuju izjavil Steve Jobs, moraš biti norec, da v IT poslu vztrajaš. Vsak normalen človek bi odnehal. Smo sredi minskega polja konkurentov, ki kot vzorni vojaki ne zgrešijo, pa če to še ni dovolj, so velikokrat tudi redne in potencialne stranke v primežu lastnih obremenitev. Zato se le redko kakšen posel zgodi z lahkoto. In ko delamo analize, zakaj smo bili kje kot japonski brzovlak, ugotovimo, da nam je nekje sreča bila preprosto naklonjena. Kako torej preživeti v tem vrtiljaku neštetih čustev, vznemirjenj in cikcakanja? Pred kratkim so me v intervjuju vprašali, kaj je ključ do uspeha, pa sem jih popravil, da gre najprej »do preživetja.« Vsi podjetniki želimo najprej to, da podjetje preživi. Naučili so me, da če govorimo o tem, da je podjetje »preživelo«, ima zdaj novo možnost rasti in se vzpenjati. Zato zgolj preživetje ni neuspeh. Je priprava na boljše čase. Recesija med leti 2009 in 2013 nam je v tem oziru odlično orodje, da v boljših časih ne skačemo od veselja, prav tako, kot takrat nismo bili obupani nad stanjem. Posledica preživetja na trgu eno leto, dve leti, tri... je seveda razmišljanje na dolgi rok. Spet opažam podobnosti s športnimi ekipami, ki le redko leto za letom ostajajo enake. Kakor se igralci kalijo in včasih menjavajo, podobno velja tudi za podjetja. To so živi mehanizmi, ki ne marajo inercije in pomanjkanja vizije ali strategije. A ni ga lepšega, kot videti nekoga, ki je trideset let svojega življenja posvetil enemu podjetju. Ponosen sem, da jih je pri nas vse več takih. Ljudje, ki sestavljajo LANCom, so izjemni ekipni igralci, z zelo različnimi značaji. Menim, da je glavno delo vsakega direktorja delo z ljudmi in predvsem, da le-to ni prisiljeno. Če zaposleni ne začutijo, da jih vodstvo vidi, upošteva in povsem zaupa, ne bodo mogli ali želeli doseči svojega polnega potenciala. Če sem si včasih še kdaj privoščil »soliranje,« danes praktično nobenih pomembnih odločitev za podjetje ne sprejmem brez posvetovanja. Lahko si še tako dober prodajalec ali tehnik ali izreden v nastopanju pred strankami, a ljudje, ki razmišljajo o tem, da so sami sebi dovolj, velikokrat ne zastopajo družbe z omejeno odgovornostjo, temveč so samostojni podjetniki. »No I in team,« kot je znal povedati Michael Jordan. Pred kratkim sem bral zelo zanimivo zgodbo gradbenika, ki je bil nekoč uspešen nogometaš in za kratko obdobje tudi trener večjega moštva. Povedal je, da je bilo zadnje leto in pol zanj sanjsko – da kljub koronačasu ni pričakoval ne takšnega širjenja, niti približno pa takšnih poslovnih rezultatov. In ko so ga vprašali, kako ohrani treznost pri odločitvah, ko mu že dolgo gre zares odlično, je zgolj odvrnil, da ima uokvirjeno fotografijo na svoji pisalni mizi iz časa, ko je prevzemal trenersko pozicijo. Pove, da je šlo takrat vse narobe in da je bilo to prvič, da ga je nekdo dobesedno vrgel na cesto. Lekcija v neuspehu je bila tako močna, da to sliko gleda vsak dan. Ne govorim o tem, da je potrebno vsak dan podoživljati neuspehe, je pa potrebno biti ponižen, ko ti je usoda naklonjena, kot je povedal eden izmed utemeljiteljev slovenske države. Nič od tega, ne dobro, ne slabo, ne bo trajalo večno. In zato tako rad delam tukaj. Ker vem, da je dokončno zgolj tisto, kar pripravljamo za jutri. Obdržati se, napredovati, dvigovati standarde in lastna pričakovanja. LANCom hodi in se vzpenja k slednjemu, kar je najzahtevnejše.  A ko si enkrat tukaj, v 32. letu delovanja, poti nazaj preprosto ni več. Rezultate želimo presegati, ker vemo, da se da. To je podobno kot športnik, ki želi podirati svoje rekorde. Nihče ni vedno povsem zadovoljen. In ta ščepec magičnega, ki se nahaja v lovljenju, je še en razlog, zakaj delam tu. Nikjer drugje ne bi doživel takšne zgodbe.
Nekaj posebnega je v trenutku zmagoslavja. Veliko o tem vedo športniki. Dnevi, meseci in leta odrekanja, treniranja, samo za to, da lahko na velikem odru v nekaj sekundah, minutah ali urah pokažejo svoj najboljši obraz. Zmaga in poraz sta pogosto le malo oddaljena drug od drugega. Po skoraj devetih letih v podjetništvu ugotavljam, da je podobnosti s športom veliko. Vsak dan pridejo porazi in zmage. Namenoma poraze pišem spredaj, ker se veliko poslovnih priložnosti ne uresniči. Vsak dan pride kakšno razočaranje. Kot je v enem intervjuju izjavil Steve Jobs, moraš biti norec, da v IT poslu vztrajaš. Vsak normalen človek bi odnehal. Smo sredi minskega polja konkurentov, ki kot vzorni vojaki ne zgrešijo, pa če to še ni dovolj, so velikokrat tudi redne in potencialne stranke v primežu lastnih obremenitev. Zato se le redko kakšen posel zgodi z lahkoto. In ko delamo analize, zakaj smo bili kje kot japonski brzovlak, ugotovimo, da nam je nekje sreča bila preprosto naklonjena. Kako torej preživeti v tem vrtiljaku neštetih čustev, vznemirjenj in cikcakanja? Pred kratkim so me v intervjuju vprašali, kaj je ključ do uspeha, pa sem jih popravil, da gre najprej »do preživetja.« Vsi podjetniki želimo najprej to, da podjetje preživi. Naučili so me, da če govorimo o tem, da je podjetje »preživelo«, ima zdaj novo možnost rasti in se vzpenjati. Zato zgolj preživetje ni neuspeh. Je priprava na boljše čase. Recesija med leti 2009 in 2013 nam je v tem oziru odlično orodje, da v boljših časih ne skačemo od veselja, prav tako, kot takrat nismo bili obupani nad stanjem. Posledica preživetja na trgu eno leto, dve leti, tri... je seveda razmišljanje na dolgi rok. Spet opažam podobnosti s športnimi ekipami, ki le redko leto za letom ostajajo enake. Kakor se igralci kalijo in včasih menjavajo, podobno velja tudi za podjetja. To so živi mehanizmi, ki ne marajo inercije in pomanjkanja vizije ali strategije. A ni ga lepšega, kot videti nekoga, ki je trideset let svojega življenja posvetil enemu podjetju. Ponosen sem, da jih je pri nas vse več takih. Ljudje, ki sestavljajo LANCom, so izjemni ekipni igralci, z zelo različnimi značaji. Menim, da je glavno delo vsakega direktorja delo z ljudmi in predvsem, da le-to ni prisiljeno. Če zaposleni ne začutijo, da jih vodstvo vidi, upošteva in povsem zaupa, ne bodo mogli ali želeli doseči svojega polnega potenciala. Če sem si včasih še kdaj privoščil »soliranje,« danes praktično nobenih pomembnih odločitev za podjetje ne sprejmem brez posvetovanja. Lahko si še tako dober prodajalec ali tehnik ali izreden v nastopanju pred strankami, a ljudje, ki razmišljajo o tem, da so sami sebi dovolj, velikokrat ne zastopajo družbe z omejeno odgovornostjo, temveč so samostojni podjetniki. »No I in team,« kot je znal povedati Michael Jordan. Pred kratkim sem bral zelo zanimivo zgodbo gradbenika, ki je bil nekoč uspešen nogometaš in za kratko obdobje tudi trener večjega moštva. Povedal je, da je bilo zadnje leto in pol zanj sanjsko – da kljub koronačasu ni pričakoval ne takšnega širjenja, niti približno pa takšnih poslovnih rezultatov. In ko so ga vprašali, kako ohrani treznost pri odločitvah, ko mu že dolgo gre zares odlično, je zgolj odvrnil, da ima uokvirjeno fotografijo na svoji pisalni mizi iz časa, ko je prevzemal trenersko pozicijo. Pove, da je šlo takrat vse narobe in da je bilo to prvič, da ga je nekdo dobesedno vrgel na cesto. Lekcija v neuspehu je bila tako močna, da to sliko gleda vsak dan. Ne govorim o tem, da je potrebno vsak dan podoživljati neuspehe, je pa potrebno biti ponižen, ko ti je usoda naklonjena, kot je povedal eden izmed utemeljiteljev slovenske države. Nič od tega, ne dobro, ne slabo, ne bo trajalo večno. In zato tako rad delam tukaj. Ker vem, da je dokončno zgolj tisto, kar pripravljamo za jutri. Obdržati se, napredovati, dvigovati standarde in lastna pričakovanja. LANCom hodi in se vzpenja k slednjemu, kar je najzahtevnejše.  A ko si enkrat tukaj, v 32. letu delovanja, poti nazaj preprosto ni več. Rezultate želimo presegati, ker vemo, da se da. To je podobno kot športnik, ki želi podirati svoje rekorde. Nihče ni vedno povsem zadovoljen. In ta ščepec magičnega, ki se nahaja v lovljenju, je še en razlog, zakaj delam tu. Nikjer drugje ne bi doživel takšne zgodbe.
Svetovanje, načrtovanje, postavljanje in vzdrževanje celovitih sistemskih in informacijskih rešitev je danes nekaj, kar potrebujejo skoraj vsa podjetja. In v današnjem času to postaja še bolj pomembno. V podjetju LANCom poleg naštetega v sodelovanju z vodilnimi svetovnimi ponudniki informacijskih tehnologij, razvijamo tudi lastno programsko opremo. Nudimo celovito pomoč pri obvladovanju poslovnih procesov od njihove identifikacije do končne integracije. LANCom šteje že dobrih 30 let. Kaj vse podjetje ponuja? LANCom ima dve smeri, na kateri stavi. Ena smer je »klasična« sistemska integracija - od periferne opreme, prenosnih računalnikov, namiznih in tabličnih računalnikov, tiskalnikov itd. do osnovnih sistemskih komponent, kot so serverji, diskovna polja, virtualizacija … Potem so tu seveda mreže, varnost, požarni zidovi, SIEMi, pa sistem upravljanja dostopov. Druga smer so programske rešitve. Na razvojnem delu smo naredili sistem obveščanja potnikov (Passenger Information System) za železniške projekte po vsem svetu, sedaj nadaljujemo s Sistemom obvladovanja železniškega voznega parka (Rolling Stock Management System). Na poslovnem delu stranke pokrivamo z ERP rešitvijo podjetja Epicor. Ta je med šestimi vodilnimi ponudniki na svetu. Smo njihov uradni zastopnik, distributer in implementator v Sloveniji, na Hrvaškem in v Srbiji, postavljenih pa imamo preko dvajset takšnih projektov. Kar je močno v porastu, je dokumentni sistem. Stranke se ponekod odločajo za že skoraj brezpapirno upravljanje z dokumenti. Ker posodabljajo svoje poslovne procese, programske rešitve (sploh ERP) velikokrat ne dohajajo želja. Kot vemo pri strankah, so le te hvaležne, če jim lahko rešiš še kakšen problem zraven, ne samo tistega, kaj smo si v osnovi zadali. In IBM ECM, ki je tudi po Gartnerju vodilna rešitev, je bistveno več kot le upravljanje z dokumenti, saj omogoča našim razvijalcem bistveno večje možnosti, da se prilagodijo željam stranke. Določene funkcije zato dejansko vodimo stran od ERPja, Sharepoint portalov, itd, seveda pa so integracije s temi sistemi zagotovljene. Kaj pa bi izpostavili? Katera je vaša prednost pred drugimi ponudniki? Naša moč in ugled sta v tem, da v tridesetih letih nobena stranka ni zahtevala vrnitve denarja za izvedene storitve. Potrudimo se po najboljših močeh, v tem času smo se bistveno preoblikovali, generacijsko pomladili, a ohranili lojalnost kot ključno vrednoto. Znanja ostajajo na visokem nivoju, a morda je največja prednost v tem, da geslo, ki ga je v podjetju uveljavil moj oče, »stranka je kralj,« zares živimo. Prilagodimo se, kolikor je možno. Redko uporabljamo besedo »nemogoče!« Kako pa se spopadate z delom od doma in kaj v tem zapletenem položaju svetujete strankam? Zelo hitro je šlo, ker smo že prej imeli fleksibilen urnik. Vsi poslovni procesi potekajo nemoteno, je pa zdaj seveda manj tržnih aktivnosti, kar najbolj pogrešamo. Izvajamo tržne aktivnosti na daljavo v smislu video predstavitev, ampak ni isto. Pomembno je, da v tem času ne pozabimo, da odnosi štejejo, in da je prav to vsa ta leta krasilo LANCom - občutek za stranko. Vaše rešitve strankam v tem času olajšajo delo. Kaj jim svetujete in kakšno bo delo po kriznem obdobju? Kar mi opažamo zdaj, je ravno potreba po digitalnih poteh dostopanja in upravljanja dokumentov. Vse večja težnja je po delu na daljavo. To pomeni, da lahko z dokumentnim sistemom delate od doma, vaše turistične destinacije, oz. od kjerkoli želite. Ker nismo več vezani na to, da morajo biti ljudje fizično v službah, smo še najbolj odvisni od podatkov, ki jih že imamo v oblaku. In tako bo gotovo tudi po krizi. Prijava v delovno okolje od praktično kjerkoli bo naslednji logičen ukrep v podjetjih, a je marsikje potrebno najprej povečati varnost. Kakšno prednost digitalizirani poslovni procesi pomenijo za stranko? Predvsem je pomembna prednost hitrost odločanja. Če en dokument fizično potuje iz ene na drugo lokacijo, je neizogibno, da se potem čaka na primer na podpisovanje odločevalcev, potem pa je ta nekdo na dopustu ali na bolniški in tako zadeve stojijo. Danes si takšne zastoje stranke težko privoščijo, v prihodnje si bodo še težje. Ste vi pravi naslov, če želi neko podjetje nekomu zaupati skrb za celotno IT infrastrukturo? Kaj pa, če ne želi vsega? Imamo izkušnje, kjer v celoti izvajamo »outsourcing« (izvajanje storitev v celoti v domeni našega podjetja), ki ga seveda priporočamo strankam, ki nimajo lastnega IT-ja ali nimajo dovolj lastnega znanja. Generalno pa je tako, da je v Sloveniji velika konkurenca na področju IT in se moramo darvinistično prilagajati. Ključno pri manjših, nišnih poslih je zaupanje, ki je ponavadi pogojeno s priporočili ali z referencami. Iz majhnih zgodb rastejo ideje za večje. Zelo se trudimo pri novih strankah, čeprav je to najtežje delo. Kaj mislite, da smo s koronavirusom in vso to situacijo pridobili? V svetu se je že čutilo ohlajanje gospodarstva, zdaj smo ga doživeli v hipu. Kriza bo prinesla veliko slabih stvari za gospodarstvo, ki bo še leta čutilo učinke. A sem hkrati tudi optimist: takšne situacije silijo podjetja v inovativno razmišljanje in prilagajanje novih razmeram. Če kaj vem, je to, da bodo po tem obdobju podjetja bistveno bolje pripravljena na morebitne slabe scenarije.
Svetovanje, načrtovanje, postavljanje in vzdrževanje celovitih sistemskih in informacijskih rešitev je danes nekaj, kar potrebujejo skoraj vsa podjetja. In v današnjem času to postaja še bolj pomembno. V podjetju LANCom poleg naštetega v sodelovanju z vodilnimi svetovnimi ponudniki informacijskih tehnologij, razvijamo tudi lastno programsko opremo. Nudimo celovito pomoč pri obvladovanju poslovnih procesov od njihove identifikacije do končne integracije. LANCom šteje že dobrih 30 let. Kaj vse podjetje ponuja? LANCom ima dve smeri, na kateri stavi. Ena smer je »klasična« sistemska integracija - od periferne opreme, prenosnih računalnikov, namiznih in tabličnih računalnikov, tiskalnikov itd. do osnovnih sistemskih komponent, kot so serverji, diskovna polja, virtualizacija … Potem so tu seveda mreže, varnost, požarni zidovi, SIEMi, pa sistem upravljanja dostopov. Druga smer so programske rešitve. Na razvojnem delu smo naredili sistem obveščanja potnikov (Passenger Information System) za železniške projekte po vsem svetu, sedaj nadaljujemo s Sistemom obvladovanja železniškega voznega parka (Rolling Stock Management System). Na poslovnem delu stranke pokrivamo z ERP rešitvijo podjetja Epicor. Ta je med šestimi vodilnimi ponudniki na svetu. Smo njihov uradni zastopnik, distributer in implementator v Sloveniji, na Hrvaškem in v Srbiji, postavljenih pa imamo preko dvajset takšnih projektov. Kar je močno v porastu, je dokumentni sistem. Stranke se ponekod odločajo za že skoraj brezpapirno upravljanje z dokumenti. Ker posodabljajo svoje poslovne procese, programske rešitve (sploh ERP) velikokrat ne dohajajo želja. Kot vemo pri strankah, so le te hvaležne, če jim lahko rešiš še kakšen problem zraven, ne samo tistega, kaj smo si v osnovi zadali. In IBM ECM, ki je tudi po Gartnerju vodilna rešitev, je bistveno več kot le upravljanje z dokumenti, saj omogoča našim razvijalcem bistveno večje možnosti, da se prilagodijo željam stranke. Določene funkcije zato dejansko vodimo stran od ERPja, Sharepoint portalov, itd, seveda pa so integracije s temi sistemi zagotovljene. Kaj pa bi izpostavili? Katera je vaša prednost pred drugimi ponudniki? Naša moč in ugled sta v tem, da v tridesetih letih nobena stranka ni zahtevala vrnitve denarja za izvedene storitve. Potrudimo se po najboljših močeh, v tem času smo se bistveno preoblikovali, generacijsko pomladili, a ohranili lojalnost kot ključno vrednoto. Znanja ostajajo na visokem nivoju, a morda je največja prednost v tem, da geslo, ki ga je v podjetju uveljavil moj oče, »stranka je kralj,« zares živimo. Prilagodimo se, kolikor je možno. Redko uporabljamo besedo »nemogoče!« Kako pa se spopadate z delom od doma in kaj v tem zapletenem položaju svetujete strankam? Zelo hitro je šlo, ker smo že prej imeli fleksibilen urnik. Vsi poslovni procesi potekajo nemoteno, je pa zdaj seveda manj tržnih aktivnosti, kar najbolj pogrešamo. Izvajamo tržne aktivnosti na daljavo v smislu video predstavitev, ampak ni isto. Pomembno je, da v tem času ne pozabimo, da odnosi štejejo, in da je prav to vsa ta leta krasilo LANCom - občutek za stranko. Vaše rešitve strankam v tem času olajšajo delo. Kaj jim svetujete in kakšno bo delo po kriznem obdobju? Kar mi opažamo zdaj, je ravno potreba po digitalnih poteh dostopanja in upravljanja dokumentov. Vse večja težnja je po delu na daljavo. To pomeni, da lahko z dokumentnim sistemom delate od doma, vaše turistične destinacije, oz. od kjerkoli želite. Ker nismo več vezani na to, da morajo biti ljudje fizično v službah, smo še najbolj odvisni od podatkov, ki jih že imamo v oblaku. In tako bo gotovo tudi po krizi. Prijava v delovno okolje od praktično kjerkoli bo naslednji logičen ukrep v podjetjih, a je marsikje potrebno najprej povečati varnost. Kakšno prednost digitalizirani poslovni procesi pomenijo za stranko? Predvsem je pomembna prednost hitrost odločanja. Če en dokument fizično potuje iz ene na drugo lokacijo, je neizogibno, da se potem čaka na primer na podpisovanje odločevalcev, potem pa je ta nekdo na dopustu ali na bolniški in tako zadeve stojijo. Danes si takšne zastoje stranke težko privoščijo, v prihodnje si bodo še težje. Ste vi pravi naslov, če želi neko podjetje nekomu zaupati skrb za celotno IT infrastrukturo? Kaj pa, če ne želi vsega? Imamo izkušnje, kjer v celoti izvajamo »outsourcing« (izvajanje storitev v celoti v domeni našega podjetja), ki ga seveda priporočamo strankam, ki nimajo lastnega IT-ja ali nimajo dovolj lastnega znanja. Generalno pa je tako, da je v Sloveniji velika konkurenca na področju IT in se moramo darvinistično prilagajati. Ključno pri manjših, nišnih poslih je zaupanje, ki je ponavadi pogojeno s priporočili ali z referencami. Iz majhnih zgodb rastejo ideje za večje. Zelo se trudimo pri novih strankah, čeprav je to najtežje delo. Kaj mislite, da smo s koronavirusom in vso to situacijo pridobili? V svetu se je že čutilo ohlajanje gospodarstva, zdaj smo ga doživeli v hipu. Kriza bo prinesla veliko slabih stvari za gospodarstvo, ki bo še leta čutilo učinke. A sem hkrati tudi optimist: takšne situacije silijo podjetja v inovativno razmišljanje in prilagajanje novih razmeram. Če kaj vem, je to, da bodo po tem obdobju podjetja bistveno bolje pripravljena na morebitne slabe scenarije.